HuisRAADAdvocaten.be maakt gebruik van cookies om je website-ervaring te optimaliseren. Door verder te surfen, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Klik op Alle cookies aanvaarden om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op Instellingen wijzigen om je voorkeuren voor cookies te wijzigen.

Cookie voorkeuren

  • Strict noodzakelijke of technische cookies 

    Deze cookies verzamelen gegevens om de gebruiksvriendelijkheid van de website en de ervaring van de bezoekers te verbeteren (zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar de website, uw gebruikersnaam en taal- of landkeuze onthouden, en wijzigingen onthouden die u hebt doorgevoerd zoals o.m. het lettertype).

  • Analytische/statistische cookies  

    Deze cookies verzamelen gegevens over hoe de bezoekers gebruik maken van de website (zoals welke pagina’s het meest bezocht zijn, hoe bezoekers van de ene naar de andere link doorklikken, of bezoekers foutmeldingen krijgen, ...).

    We gebruiken de volgende dienst voor statistische doeleinden:

    • Google Analytics: Google Analytics is een webanalysedienst van Google Inc. (“Google”). Google Analytics maakt gebruik van cookies om deze website te helpen analyseren hoe bezoekers de website gebruiken. De door de cookies gegenereerde gegevens over uw gebruik van de website (zoals uw IP-adres) wordt doorgestuurd naar Google-servers, mogelijks in de VS.

Wat kost onze dienstverlening als raadsvrouw of advocaat (adviseren – procederen)?

Het eerste gesprek van ongeveer één uur wordt afgerekend aan een tarief van € 100,00 (inclusief 21% btw). Tijdens dit intakegesprek bespreken we steeds het kostenplaatje. Vaak vragen cliënten ons wat het totale kostenplaatje zal zijn, maar vaak is dit moeilijk in te schatten om tal van redenen. We proberen niettemin om samen met jou tot een ietwat concrete inschatting te komen.

Alleszins hanteren we bij HuisRAAD Advocaten een all-in uurtarief (inclusief 21% btw) dat onze erelonen én kosten omvat. Het ereloon is de vergoeding voor diensten die de advocaat geleverd heeft, in functie van het aantal uren dat hij of zij presteert. In ons uurtarief zijn anderzijds ook de kosten inbegrepen, waardoor je achteraf deze kosten niet nog eens extra moet betalen (bv. kopieën, kilometers, parkeren, kosten op de rechtbank, brieven, attesten opgevraagd op de burgerlijke stand, etc.).

Zijn er ook zaken die niet inbegrepen zijn in het all-in uurtarief?

Enkel de kosten die wij voor jou zelf bij derden moeten maken, komen nog bovenop het all-in uurtarief. Dit zijn kosten die we hebben voorgeschoten aan bv. de gerechtsdeurwaarder, vertalers, deskundigen, openbare instanties die bv. aktes afleveren, etc. Ze worden doorgerekend aan de reële kostprijs en worden afzonderlijk meegedeeld op de factuur die je van ons ontvangt. Je weet dus altijd exact wat je betaalt en waarom.

Waarom werken we met een all-in uurtarief?

Wij kiezen ervoor zo transparant mogelijk te werken zodat je niet geconfronteerd wordt met allerhande kosten. We merken immers dat cliënten – terecht – graag vooraf weten waar ze op financieel vlak aan toe zijn en proberen door het all-in uurtarief hieraan tegemoet te komen. De afspraken die we met je maken leggen we vast in de ereloonovereenkomst die we met je bespreken tijdens ons eerste gesprek. Je kan bij ons steeds een overzicht opvragen van hetgeen er in je dossier gepresteerd is. Aarzel dus zeker niet om dit met regelmaat te vragen. Sowieso wordt dit overzicht bij iedere voorschotfactuur mee verstuurd.

Let op!

In bepaalde gevallen beschik je over een gratis tussenkomst van een advocaat op basis van een polis rechtsbijstand (die bv. voorzien is in je familiale verzekering of autoverzekering). Wij gaan dit voor je na bij je verzekeringsmaatschappij, die onze erelonen en kosten dan in principe integraal voor haar rekening neemt.

Wat kosten onze bemiddelingsdiensten?

Het bemiddelingsprotocol wordt besproken tijdens de eerste bemiddelingssessie in aanwezigheid van de bemiddelaar, alle betrokken partijen en eventueel ook de advocaten. Het is een overeenkomst waarin een aantal wettelijk verplichte onderwerpen aan bod komen: de vrijwilligheid en de vertrouwelijkheid van bemiddeling, de verwachte kostprijs, het ingeschatte tijdsverloop en de spelregels. Deze onderwerpen bij aanvang bespreken en vastleggen, zorgt ervoor dat de bemiddeling zo vlot mogelijk verloopt.

De kostprijs van de bemiddeling bestaat uit het ereloon van de bemiddelaar (een uurtarief waarop geen btw verschuldigd is) voor zowel de bemiddelingssessies als het opstellen van het bemiddelingsakkoord. Ook voor bemiddeling hanteren wij een all-in uurtarief, waarin dus ook onze kantoorkosten zijn inbegrepen (bv. kopieën, kosten op de rechtbank die jullie akkoord eventueel zal bekrachtigen, brieven, attesten opgevraagd op de burgerlijke stand, etc.).

Je kan bij ons steeds terecht om een overzicht op te vragen van hetgeen er in jullie dossier gepresteerd is. Aarzel dus zeker niet om dit met regelmaat te vragen. Sowieso wordt dit overzicht bij iedere voorschotfactuur mee verstuurd.

Wanneer jullie er tijdens de bemiddeling voor kiezen om derden in te schakelen die best hun input geven om tot een akkoord te kunnen komen (bv. een schatter van de gezinswoning, een bedrijfsrevisor die de waarde van de aandelen zal bepalen, etc.), dan zijn deze kosten niet inbegrepen en zullen jullie zelf afrekenen met deze derden. Ook kosten van andere externen (vertalers, deskundigen, openbare instanties die bv. aktes afleveren, etc.) zijn niet inbegrepen.

De verdeelsleutel van het all-in uurtarief kunnen jullie zelf bepalen. Jullie kunnen ervoor kiezen om ieder voor de helft bij te dragen in de kostprijs, maar ook een andere verdeelsleutel is mogelijk. Voor een bemiddelingssessie voorzien we een duur van gemiddeld 2 uur. Daarna is het best om alles even te laten bezinken met het oog op de volgende sessie(s).

Niet opdagen kost ook geld

Indien je niet opdaagt op een geplande afspraak, wordt de bemiddelingssessie aangerekend. We trekken immers 2 uur tijd voor jullie uit in onze agenda, waarin we graag ten volle voor jullie aan de slag gaan. Annuleren kan, maar moet behalve in geval van overmacht tijdig gebeuren, minstens 24 uur voorafgaand aan de afspraak. Vermijd deze kost dus door ons vooraf gewoon even een seintje te geven.

Voor het inwinnen van advies, ben ik zeer goed geholpen door HuisRAAD Advocaten. Ze zijn heel vriendelijk en geven een duidelijke uitleg in "mensentaal".

Bert uit Kinrooi

De samenwerking met HuisRAAD Advocaten is erg aangenaam verlopen. Ik ben erg tevreden over de regeling die ik dankzij hen heb kunnen treffen over mijn echtscheiding en de kinderen. Voor mij een 10 op 10!

Tine uit Oudsbergen

Voor de regeling van mijn echtscheiding heb ik beroep gedaan op HuisRAAD Advocaten. De aangename huiselijke en gemoedelijke sfeer kon ik zeer waarderen aan HuisRAAD Advocaten!

Annemarie uit Kinrooi

HuisRAAD Advocaten heeft mij perfect geholpen bij de regeling van mijn echtscheiding en de vereffening-verdeling. Zowel de ontvangst, begeleiding als afsluiting was uitstekend. Het is allemaal als een fluitje van een cent verlopen. Ik ben hen zéér dankbaar.

Marie uit As

HuisRAAD Advocaten heeft mij geholpen bij mijn successieplanning (opstellen van huwelijkscontract en testament). Ik ben tevreden over hen, omdat ze heel actiegericht zijn.

Kelly uit Oudsbergen

De mensen van HuisRAAD Advocaten zijn heel correct en hulpvaardig. Ze hebben mij geholpen bij het opstellen van een regeling voor feitelijk samenwonen. Ik ben tevreden!

Wouter uit Kinrooi

Ik ben terecht gekomen bij HuisRAAD Advocaten voor het inwinnen van advies. Alles is prima verlopen; van de ontvangst tot de afhandeling!

Mark uit Maaseik

Ik ben geholpen door twee sympathieke dames van HuisRAAD Advocaten. Ze waren heel sympathiek en gaven me een warm gevoel. Het voelde heel huiselijk aan. Dat typeert hun specifieke manier van werken.

Colette uit Bree

Ik schakelde HuisRAAD Advocaten in voor een dossier. Ze werkten daarbij heel nauwkeurig en deskundig. Ze communiceren duidelijk. Ik heb altijd het volste vertrouwen in hen gehad en ze hebben bewezen dat ze dat waard zijn!

Gerard uit Maaseik

Wat ik apprecieer aan HuisRAAD Advocaten, is dat ze zo goed bereikbaar zijn. Ook het feit dat ze vriendelijk, meelevend en persoonlijk zijn, stel ik zeer op prijs!

Nadine uit Maaseik

HuisRAAD Advocaten heeft mij geholpen bij de inboedelverdeling na mijn scheiding. Ik ben blij met hen als advocaat, omdat ze mensentaal spreken en betrokken zijn. Daarnaast zijn ze vastberaden en gaan ze er helemaal voor om je dossier tot een goed einde te brengen.

Carmen uit Hasselt

Of ik tevreden ben over HuisRAAD Advocaten? En of! Ik heb hen intussen reeds aangeraden bij meerdere van mijn kennissen. Ze waren heel duidelijk en behulpzaam. Daarnaast boden ze ook een luisterend oor voor mij. Ze leefden met me mee en behandelden me niet als een nummertje. Ze hebben een heel persoonlijke en huiselijke aanpak. Ik zou hen aan iedereen aanbevelen!

Ingrid uit Maaseik

HuisRAAD Advocaten heeft mij geholpen bij een familiaal geschil. De advocaten van HuisRAAD zijn heel betrouwbaar en familiaal. Je voelt geen afstand tussen cliënt en advocaten. Ze zijn ook te allen tijde bereikbaar. Ik ben héél tevreden over hen!

Julie uit Maaseik

Ik ben erg tevreden over de dienstverlening van HuisRAAD Advocaten. Ze hebben een fijne manier van omgang, ze zijn vriendelijk en ze zijn sterk in de communicatie. Alles was tip top in orde!

Anton uit Maaseik

HuisRAAD Advocaten heeft mij goed geholpen bij de regeling voor co-ouderschap. Ze hebben naar een eerlijke regeling gezocht waarin iedereen zich kon vinden. Ze hebben daarbij altijd goed gecommuniceerd naar mij en alles goed uitgelegd. Ze hebben mijn dossier met hart en ziel aangepakt!

Danny uit Kinrooi

Veelgestelde vragen

Benieuwd naar de werking van ons kantoor? Hier vind je alvast een antwoord op enkele veelgestelde vragen. Heb je nog vragen? Contacteer ons voor een kopje oploskoffie.

FAQ

pijl omhoog